zondag 3 juli 2011

Leerarrangement 2 Leisure

Leerarrangement Leisure

Leisure is een ware studie geworden, waar veel onderzoeken naar zijn gedaan. Een vooraanstaand trendwatcher op het gebied van leisure,  Goof Lukken, neemt ons mee in de trends op het gebied van leisure voor 2011.

Wat is ‘in’ en wat is ‘uit’ in 2011 als het om vrije tijd gaat? Welke gevolgen laat de crisis achter?  Waar liggen de grote verschillen ten opzichte van vorig jaar? Voor het derde jaar op rij presenteert trendwatcher en oprichter van vrijetijdskennis.nl, Goof Lukken, de trends qua vrije tijd voor komend jaar. 2011 is het jaar van het delen van wat we doen in de vrije tijd. Lang leve de sociale media.
 
De consument en de vrijetijdsbedrijven kunnen namelijk via deze media een eigen statement maken en zichzelf onderscheiden. Daarnaast worden betaalbare uitersten in 2011 belangrijk. De consument kiest voor basic of juist voor ultieme luxe, voor een simpel of juist een super apart product.  Reizen we naar het buitenland? Dan willen we ook uitersten, maar vooral een onvergetelijke nieuwe beleving of bestemming. Dus is er ruimte voor bestemmingen als Florida of Azië.
Vrije tijd in 2011 - in het kortWe krijgen in het komende jaar opnieuw minder vrije tijd, maar we genieten wel intensiever en frequenter.  De vrije tijd leent zich goed om een lifestyle te profileren. Met name via de sociale media delen mensen en bedrijven nog meer hun vrijetijdsbelevingen. Korte meningen op twitter, foto’s en blogs op Facebook of Hyves en filmpjes op YouTube. De mobiele techniek maakt ook steeds meer deel uit van de vrije tijd met QR-codes of layer(die informatie geven op je mobiele telefoon). We gaan in 2011 vooral voor betaalbare uitersten met een lifestyle factor. Kamperen? Ja, maar dan òf in een simpele tent òf Glampen. Dagje uit? Voor een paar uur naar de indoor speeltuin of een hele dag/ twee dagen naar een pretpark of dierentuin (waar steeds meer live entertainment/ edutainment komt). Overnachten, dat doen we bij innovatieve plekken zoals slapen in een ballonmandje, in een bunker of spookhotel. De aandacht voor Nederland en de bestemmingen rondom ons land (Europa) blijft groeien. De crisis heeft onze ogen voor het eigen land en dichtbij-bestemmingen geopend. Het is weer leuk in eigen land en dus stijgen de binnenlandse vakanties. We gaan vaker en korter op vakantie maar hierbij zijn we wel op zoek naar uitersten. Betaalbare ‘verderweg’ bestemmingen voor 2011 zijn Azië (Thailand, Vietnam en Bali) of Florida (zon, zee strand en pretparken) dat nu beter bereikbaar wordt en door de dollar betaalbaar blijft. Tenslotte mag de cruise in 2011 ook weer (combi van rondreizen en zon). 
UiterstenAls we op reis naar het buitenland gaan, zoeken we ook naar uitersten waarover we een goed verhaal via de social media kunnen vertellen. De trend ‘local/leven als de lokale bevolking’ die vorig jaar startte zet in 2011 door middel van de social media ook door. Immers: via deze media kunnen we zien wat er lokaal leeft en komen we ook met locals in contact. We willen de mensen van een bestemming leren kennen. Zij laten ons de leuke en unieke plekjes van een stad of streek zien.
Thuisbelevingen groeien doorDe thuisbelevingen qua vrije tijd groeien ook door. De 3D televisie brengt de beleving van de bioscoop thuis en gamen wordt ermee nog spannender. Ook thuis besteden we meer tijd aan de sociale media. We lezen tijdschriften op de iPad. Als we koken dan graag uitgebreid, verantwoord en met mooie streekproducten. Koffie drinken we uit luxe machines of gieten we gewoon weer op. Gaan we uit? Dan zoeken we naar uitersten. Een bijzondere filmbeleving in een pop-up restaurant (dat tijdelijk ergens gevestigd is) of we relaxen en detoxen in een thematisch wellness centrum. Nieuw zijn ook guerilla-uitjes (geïnitieerd door opnieuw de social media): Met onbekenden eten en borrelen op openbare plekken.
In en Uit in de vrije tijd van 2011Op het brede vlak van de vrije tijd zijn enorm veel diverse trends waar te nemen. “Deze laten zich het best vertalen in tegenstellingen of uitersten, of wel in simpele ‘in’ en ‘uit’.”, aldus Goof Lukken. “De nuance is echter altijd breder en kan bediscussieerd en gemotiveerd worden.” Hiervoor wordt verwezen naar de uitgebreide trends in de bijlage. Lukken bepaalt zijn trends door waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts, de media rapporten en cijfers. “Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met ins en outs geeft een richting waarbij per trend of ontwikkelingen een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Sommige trends komen nu al voor het derde jaar terug op de lijst, die zo steeds completer wordt. Het geeft een tijdsbeeld van vrije tijd die economisch steeds veel belangrijker wordt”, aldus Lukken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten