Conceptbeschrijving I like to move it, improve it
Het concept ’30 minuten bewegen’ wordt versterkt met een online magazine met de titel; ‘I like to move it, improve it’. In dit online magazine is van alles te vinden wat met sport en beweging te maken heeft en wat de mentaliteitsgroep (de conformisten) aan het bewegen zet. In het magazine is onder andere het volgende te vinden:
- Sportprikker, een datumprikker waarbij leden van een gezin of familie een datum doorgeven waarop zij mogelijkheid zien om te sporten/bewegen. Wanneer alle gezins/familieleden een datum hebben doorgegeven, is het de bedoeling dat er met z’n allen bewogen wordt. Dit zorgt niet alleen voor het behalen van de 30 minuten bewegen per dag norm, maar is ook nog eens gezellig.
- Pop-up sport, het principe van een pop-up store. Er worden per twitter locaties aangegeven waar die dag een sportevenement plaats vindt, dit kan dus ook in de buurt zijn. Zo kan er een spontaan voetbaltoernooi ontstaan in de wijk.
- Promotiefilmpjes, om het 30 minuten bewegen concept weer meer onder de aandacht van jongeren, (en dan vooral conformisten) te brengen, zal er een promotiefilmpje in het online magazine te zien zijn. In dit filmpje vertellen bekende conformisten op een leuke, aantrekkelijke manier hoe makkelijk het is om 30 minuten per dag te bewegen. De boodschap wordt niet gebracht met een opgeheven vingertje, maar juist met humor en inspiratie.
- Bezoekers van de site kunnen elkaar inspireren door hun filmpjes te uploaden waarin zij bewegen. Ze kunnen op elkaars filmpjes reageren en hun activiteiten op de site koppelen aan facebook.
- In het online magazine zijn de nieuwste technologieën op het gebied van sport en beweging te vinden. Ook de nieuwste sporttrends, sportkleding en sporten uit andere landen zijn in het online magazine te vinden. Ook zal het online magazine drie keer per jaar fysiek uitgebracht worden.
- Forum, hier kan worden gediscussieerd en geklets over sport en beweging maar ook over andere dingen, zoals school, vrije tijd, kleding en geloof.
Omdat conformisten al vaak en lang achter de computer zitten, is de stap klein om dit online magazine te lezen. Doordat het magazine zich speciaal op conformisten richt, zal het ze aanspreken en motiveren. Er wordt op een speelse, vrijblijvende manier over bewegen geïnformeerd.
Omdat de GGD wil dat de communicatie tussen de mentaliteitsgroep en de GGD wat moeizaam verloopt, zal een online magazine een ideale manier zijn om de mentaliteitsgroep wél te bereiken. Conformisten houden niet van extreme veranderingen en daarom is een online magazine een uitkomst. Ze hoeven hier de deur niet voor uit en het lezen van het magazine haalt ze niet uit hun comfortzone.
Dit concept verbetert de kwaliteit van leven omdat het inspeelt op de drie kwalificatie niveaus waarnaar wordt gekeken bij de kwaliteit van leven; fysiek, mentaal en sociaal.
Achter de computer zitten, draagt niet bij aan een goede conditie maar plezier hebben achter de computer verbeterd wel degelijk de kwaliteit van leven, als er via het online magazine dan ook nog wordt aangezet tot beweging is dit een goede combinatie. Sporten en bewegen is groepsverband zorgt voor een sociale situatie, net zoals het chatten op het forum. Via het online magazine kunnen zelfs nieuwe vrienden gemaakt worden!
Als de bezoekers van het online magazine gemotiveerd en geïnspireerd raakt om te gaan bewegen, draagt dit bij aan een goede fysieke gezondheid, dit is erg belangrijk voor de kwaliteit van leven. Het magazine wil dit op een leuke manier uitdragen en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers aan die 30 minuten per dag komen. Een fysieke gezondheid heeft invloed op mentale gezondheid, want wie voldoende beweegt zit vaak lekkerder in zijn vel. Wie lekker in zijn vel zit, is vaak op sociaal vlak ook gelukkiger, en zo is de cirkel rond. Zowel fysiek, mentaal als sociaal zijn ontzettend belangrijk om de kwaliteit van leven te verbeteren. Het online magazine speelt op alle drie de kwalificaties in, en hierdoor wordt de kwaliteit van leven verbeterd.
Met dit concept wordt niks verboden, er wordt geen vingertje geheven, er wordt juist ingespeeld op wat conformisten aanspreekt.
De haalbaarheid van dit concept is groot. De opstartkosten voor een online magazine zijn hoog, maar stagneren naar verloop van tijd. Er komen geen nieuwe kosten bij. Om het online magazine up to date te houden, kunnen studenten van de studie International Lifestyle Studies dit als opdracht doen voor de Lifestyle Factory. Omdat dit een jaarlijks terugkerend project is, scheelt dit enorm in de kosten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten