We zijn ondertussen al weer halverwege het jaar en het blok waar ik het meest zin in had, is begonnen; living. Ik heb altijd iets met wonen en interieur gehad en ben geïnteresseerd in de nieuwste woontrends. Het doorbladeren van een woonmagazine werkt voor mij erg inspirerend en ontspannend.
Ik had me dan ook verheugd op de opdracht van dit leerarrangement. Na afloop bleek dit voor mij het project waar ik het trotst op ben.
Ik heb samen met mijn projectgroep een concept ontwikkeld voor de expositieruimte binnen de school. Dit concept is ‘youzed’ en is uiteindelijk in de top 4 van beste concepten geëindigd. Omdat ik dit concept grotendeels bedacht heb, voelt dit voor mij als een soort bevestiging dat ik het goed heb gedaan. Doordat dit zo’n geslaagd project was, ben ik nu nog meer geïnteresseerd in living en hoop ik later ‘iets’ hiermee te kunnen doen. Ik realiseerde me dat dit eigenlijk altijd een droom van me is geweest.
Wat het concept ‘youzed’ inhoudt, kan je hieronder lezen.
Youzed, dat is de naam van ons concept. Waarom we voor deze naam hebben gekozen wordt naarmate het concept beschreven wordt, steeds iets duidelijker.
De waarden van ACI, ontmoeten, dynamiek en creativiteit hebben wij omgezet in een concept waarbij de trends op het gebied van living, duurzaamheid en jongeren in worden opgenomen. De groep jongeren is natuurlijk veel te algemeen, daarom hebben wij aan de hand van het Juliusmodel twee groepen gekozen om ons hierop op te richten. Deze groepen zijn de intellectuelen en de levensgenieters. Uit onderzoek op de opleiding is gebleken dat het overgrote deel van de studenten zich in één van deze twee groepen bevindt. Daarom was het voor ons logisch om ons concept op deze groepen te richten.
Tijdens het Creative Paradise hebben we verschillende mindmaps gemaakt en via de mindmaps hebben we verschillende ideeën gegenereerd. De gevonden trends hebben we omgezet in een concept voor de expositieruimte.
Een van deze trends is het ‘real life ontmoeten’. Een aantal jaar geleden was het de trend om zoveel mogelijk vrienden op hyves en facebook te hebben. Online vrienden werden belangrijker dan echte vrienden en vrije tijd werd veel op social networks doorgebracht. Momenteel zien we een totale verandering op dit gebied, online vrienden worden weer ingeruild voor echte vrienden. Jongeren zitten liever bij vrienden thuis dan dat ze achter hun laptop zitten. Vage vrienden worden verwijderd, ontvrienden werd een heuse trend.
Het ‘in het echt’ ontmoeten is weer helemaal terug! En waar ontmoet je nu iemand het snelst dan op de straat?!
Deze gedachte was de eerste stap naar het concept ‘youzed’.
Een andere trend onder jongeren uit de categorie intellectuelen en levensgenieters is experimenteren. Deze jongeren willen graag van alles uitproberen, of het nu een nieuw drankje is of een nieuwe gadget. Met experimenteren in ons achterhoofd kwamen we uit op het woord ‘psychedelic’, ofwel de staat waarin je verkeerd nadat je drugs gebruikt hebt. Bij het woord psychedelic zagen we veel kleuren voor ons, en vage, aparte vormen.
De ideeën ‘reallife street’ en ‘psychedelic’ hebben we gecombineerd en zo is ‘youzed’ ontstaan. Youzed kan betekenen ‘gebruikt’. Dit gebruikte komt terug in de reallife street. Alle voorwerpen in de straat zijn namelijk hergebruikt. We maken onder andere gebruik van oude houten bankjes die in een park staan, prullenbakken, en automatische abri’s. (reclamezuilen waarin posters bevestigd kunnen worden die automatisch af wisselen.) Al deze producten worden gebruikt als expositiemethode. Als voorbeeld het houten bankje waarin een videoscherm gemonteerd kan worden. Op dit scherm wordt dan werk van de IEMES studenten getoond. Ook de automatische abri is een ideaal product om in te exposeren.
Youzed komt hierin perfect terug, Youzed kan namelijk gelezen worden als ‘used’, ofwel gebruikt. Alle materialen in de reallife street zijn gebruikt en daarom speelt het in op duurzaamheid. We kopen zo min mogelijk nieuwe producten en materialen.
Bij de reallife street maken we gebruik van rauwe, stoere materialen en kleuren. Denk hierbij aan zwart, grijs en wit. Als materiaal gebruiken we bijvoorbeeld ijzeren kettingen.
Een trend op het gebied van living is het dierenrijk. De natuur is altijd al een belangrijke bron van inspiratie geweest, maar elk jaar verschuift de focus op een bepaald onderdeel. In 2011 wordt dit het dierenrijk. Vooral de wilde dieren zullen dit jaar in de spotlights staan, bijvoorbeeld de leeuw, olifant en zebra. Wij gaan dit vertalen naar ons concept door de dieren op een creatieve manier terug te laten komen. Denk hierbij aan een zebrapad, wat letterlijk een pad van zebra’s wordt.
We combineren de reallife street met het experimenteren waar jongeren zo van houden. Het kleurgebruik loopt van grauw, grijs en stoer op naar kleurrijk en gewaagd. In het ‘psychedelic’ gedeelte van de straat maken we gebruik van ‘out of the box’ vormen, vormen en kleuren die niet alledaags zijn en waar je twee keer naar moet kijken voordat je ziet waarna je eigenlijk kijkt. Door het gebruik van projectieschermen, spelen we video’s af die het ‘mindfucken’ alleen nog maar verduidelijken. Hierbij kan je denken aan video’s waarbij verschillende kleuren door elkaar heen lopen in vreemde vormen.
We hebben als doel om de expositie regelmatig te wisselen om het dynamisch te houden. Elke twee maanden is ons streven. Maar natuurlijk is de manier van exposeren ook al erg dynamisch. Zo kan er van expositiemateriaal gewisseld worden in de abri, en de video’s die we afspelen zullen ook niet continu dezelfde zijn.
Ons concept speelt in op de kwaliteit van leven door het aspect ‘ontmoeten’. Zoals gezegd is het de trend om te ‘ontvrienden’ en om mensen meer in het ‘echte leven’ te ontmoeten. Het ontmoeten van (nieuwe) mensen kan zorgen voor ontspanning, een goed gesprek, interessante carrièrekansen, of nieuwe vriendschappen. Dit zijn allemaal zaken die de kwaliteit van leven verhogen. Hoe vaak loop je wel niet op straat, en zie je een interessant persoon lopen, maar loop je door omdat je denkt: ik ga toch geen vreemde aanspreken?!. Bij onze reallife street is het de bedoeling om juist in gesprek te raken met onbekenden. Tussen het exposeren door is er dus ook een ruimte gecreëerd om te loungen, en te ontmoeten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten